Skontaktuj się z nami : 509-876-258
Do góry

Kiedy dalsza budowa trasy S1?

DROGI. Droga ekspresowa S1 to jeden z głównych elementów szkieletu komunikacji drogowej naszego regionu i województwa. Trasa wciąż nie jest w pełni gotowa. A właśnie zapadły rozstrzygnięcia dotyczące budowy kolejnego jej odcinka

Dla naszego regionu i województwa kluczowymi drogami są nie tylko autostrady A1 i A4, ale także drogi ekspresowe. Sieć tych ostatnich wciąż jest rozwijana, choć niektóre trasy, jak choćby S11 na północ od aglomeracji śląskiej, która skomunikuje nas z Wielkopolska i Pomorzem Zachodnim, mają jeszcze odcinki w budowie lub wręcz dopiero w planach.
Ekspresowa S1 to kluczowa droga dla aglomeracji śląskiej, a dla całego województwa, włącznie z jego północnym subregionem – to najważniejszy szlak komunikacji drogowej prowadzący w kierunku granicy ze Słowacją. Droga S1 jest nie tylko wschodnią obwodnicą Górnego Śląska. Zaczyna się w rejonie lotniska w Pyrzowicach, gdzie łączy się z autostradą A1, omija śląską aglomerację od wschodu, a dalej biegnie do Bielska-Białej i przez Żywiec do granicy państwa. Tak przynajmniej jest w teorii, bo w praktyce – trasa nie jest jeszcze w pełni gotowa. Jak można zauważyć, wraz z autostradą A1 droga ekspresowa S1 stanowi główny szlak komunikacyjny województwa śląskiego na osi północ–południe, do tego właśnie odcinek S1 łączy trzy ważne subregiony województwa: okolice Częstochowy, aglomerację górnośląską i Podbeskidzie.
W ostatnich latach S1 jest rozbudowywana o nowe odcinki w rejonie wschodniej obwodnicy Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego. Wciąż trasa ta nie jest na tym odcinku drogą w pełni dwujezdniową o parametrach drogi ekspresowej, ale z każdym oddanym odcinkiem gołym okiem widać, jak przyspiesza tempo transportu w województwie na osi północ–południe. Podobnie do wykonania pozostają odcinki trasy na południe od GOP, na Podbeskidziu.
Właśnie w tym rejonie rozpocznie się obecnie budowa S1 między węzłami Bieruń i Oświęcim. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozpisała przetarg i otrzymała oferty od wykonawców tej inwestycji. Mieszczą się one w przedziale od około 212 do 275 milionów złotych. W tym zakresie mieści się również kosztorys inwestycji, który posiada GDDKiA. Zawiera on kwotę niespełna 240 milionów złotych. W zakresie inwestycji mieści się wykonanie kilku kluczowych kilometrów trasy, w różnych założonych standardach. Z węzłem Bieruń i obiektami inżynierskimi.
Kolejny przetarg, z oczekiwanym rozstrzygnięciem w najbliższym czasie, dotyczy tu budowy 10 kilometrów S1 między Mysłowicami i Bieruniem. Na tym odcinku przewidziane są też dwa miejsca obsługi podróżnych.
Co najważniejsze, w ramach obu zadań drogowcy zdołają domknąć trasę S1 na całym odcinku od Mysłowic do Bielska-Białej. Po zakończeniu realizacji będących w budowie odcinków obwodnicy aglomeracji śląskiej i tych położonych na Podbeskidziu, a także po wykonaniu S1 z Mysłowic do Bielska-Białej ten kluczowy dla Śląska szlak komunikacyjny będzie gotowy. A tym samym umożliwi potrzebną przepustowość i oszczędność czasu transportu od Pyrzowic przez Śląsk i Podbeskidzie po granicę ze Słowacją. Poprzez Pyrzowice i autostradę A1 z drogi tej wygodnie będzie korzystać między innymi także transport kierowany z Częstochowy. (jar)

Dodaj komentarz

*

code