Skontaktuj się z nami : 509-876-258
Do góry

Firmy rodzinne. Jesteśmy sobie potrzebni

Firmy rodzinne to wyjątkowy rodzaj przedsiębiorstw, wyrosłych z nadzwyczajnej inicjatywy, pomysłowości, biznesowej energii i przedsiębiorczości właścicieli

Statut Stowarzyszenia Polska Firma Rodzinna z dn. 15.04.2019r. określa firmę rodzinną jako przedsiębiorstwo o dowolnej formie prawnej (lub osobę prowadzącą działalność gospodarczą), którego kapitał w całości lub w decydującej części znajduje się w posiadaniu rodziny, a przynajmniej jeden jej członek wywiera decydujący wpływ na kierownictwo lub sam sprawuje funkcję kierowniczą z zamiarem trwałego utrzymania przedsięwzięcia w rękach rodziny.

Ta definicja pozwala dostrzec, w jak wielkiej skali firmy rodzinne zadomowiły się na rynku gospodarczym, w jak dużym stopniu decydują o kształcie polskiej gospodarki i jak duże wyzwania czekają je w przyszłości.

Filar światowego PKB

Według badań firmy rodzinne stanowią dwie trzecie wszystkich firm na świecie, generują ponad 70% światowego PKB i zapewniają 50-80% miejsc pracy w wielu krajach. Według European Family Businesses Organization w Europie firmy rodzinne stanowią od 60-90% przedsiębiorstw oraz zapewniają 40-50% miejsc pracy w regionie.

W Polsce firm rodzinnych jest ponad 60%. Przyczyniają się one do powstania 40% produktu krajowego brutto i gwarantują prawie dwie trzecie wszystkich miejsc pracy. Na podstawie tego widać, że przedsiębiorczość rodzinna ma wielki potencjał ekonomiczny i społeczny. Tymczasem polskie firmy rodzinne wciąż budują swoją świadomość wraz z poczuciem przynależności do wspólnego zespołu i związanej z tym szczególnej dumy oraz misji biznesowej i społecznej.

Czas wyzwań

Obecnie wiele polskich firm rodzinnych jest w szczególnym okresie. Starsze pokolenie założycieli firm – pokolenie nestorów – staje przed decyzją, jak długo i w jakiej roli prowadzić firmę, kiedy i na jakich warunkach przekazać ją sukcesorowi, kto będzie sukcesorem? A gdy nie znajdzie się nikt odpowiedni, czy firmę trzeba będzie sprzedać – i komu? Przy tak dużej liczebności i znaczeniu polskich firm rodzinnych sprawa staje się ważna i wychodzi poza sferę rodzinnego biznesu.

Inne wyzwania związane ze szczególnym charakterem firm rodzinnych to m.in. doskonalenie organizacyjne, budowanie przygotowanych „na miarę” struktur i strategii pozwalających na zwiększenie skali biznesu i jego bezpieczeństwa, wprowadzanie szerzej zasad etycznych, innowacji produktowych, technologicznych, usprawnień w pracy i doskonalących jakość produktu.

Wśród firm rodzinnych są: Mokate, Fakro, YES, Meble VOX, KLER, Novelle, OCHNIK, Sądecki Bartnik oraz tysiące przedsiębiorstw należących do grona MSP. Wystarczy się rozejrzeć, by dostrzec, że z produktów i usług firm rodzinnych korzystamy na co dzień. A to oznacza, że jesteśmy dla siebie ważni i sobie wzajemnie potrzebni.

Dodaj komentarz

*

code